Publicador de continguts

ACTIVITATS DEMOSTRATIVES | 17/04/2025  Ruralcat

Nous projectes per millorar el cultiu de varietats tradicionals de tomàquet i mongeta a Catalunya

Aquests projectes busquen potenciar la qualitat i el rendiment dels cultius tradicionals alhora que es redueix l'ús de fertilitzants i es preserva la biodiversitat agrícola

La Fundació Miquel Agustí va desenvolupar dues Activitats de Demostració

El primer projecte anomenat “Millora del rendiment i qualitat de varietats tradicionals de tomàquet a Catalunya en condicions d’agricultura ecològica mitjançant l’aplicació de fongs micorrízic”, té com a objectiu general la difusió i implementació de noves estratègies de cultiu basades en l’aprofitament dels recursos microbiològics del sòl, especialment els fongs formadors de micorrizes arbusculars (MA). Aquestes micorrizes, en simbiosi amb les arrels de les plantes, poden millorar significativament la captació de nutrients, augmentar la resiliència de les plantes i reduir la necessitat de fertilitzants químics. La proposta incideix especialment en la millora del rendiment i la qualitat dels cultius locals de tomàquet, posant èmfasi en pràctiques més respectuoses amb el medi ambient i alineades amb els principis de la producció ecològica.

El segon projecte “Estratègies de desinfecció de virosis transmeses per llavor en varietats tradicionals de tomàquet i mongeta” aborda una de les principals problemàtiques fitosanitàries dels cultius tradicionals: les virosis transmeses per llavor, molt presents en varietats locals de tomàquet i mongeta. Aquestes varietats, habitualment més sensibles a les virosis per manca de gens de resistència, es veuen especialment afectades per malalties víriques que es poden transmetre ja des del moment de la sembra. Per fer front a aquesta problemàtica, el projecte treballa en el desenvolupament de protocols ecològics de desinfecció de llavor, de fàcil aplicació per part dels agricultors, i adaptats a la normativa de producció ecològica.
 


Aquests projectes representen un pas endavant en la revalorització i protecció del patrimoni agrícola català, promovent pràctiques innovadores i sostenibles que poden ser clau per al futur de l’agricultura tradicional i ecològica.


Aquestes Activitats de Demostració, finalitzades el 2024, han estat finançades pel Departament d'Agricultura, Ramaderia, Pesca i Alimentació (DARPA) i pel Fons Europeu Agrícola de Desenvolupament Rural (FEADER), dins de l’operació 01.02.01 de Transferència Tecnològica del Programa de Desenvolupament Rural de Catalunya 2014-2022. Amb l’objectiu de promoure una agricultura més sostenible, ecològica i adaptada als reptes actuals, la Fundació Miquel Agustí va desenvolupar dues Activitats de Demostració centrades en la millora del cultiu de varietats tradicionals de tomàquet i mongeta a Catalunya. Aquests projectes busquen potenciar la qualitat i el rendiment dels cultius tradicionals alhora que es redueix l'ús de fertilitzants i es preserva la biodiversitat agrícola.

 

 

Font: DARPA

Informació relacionada